درمان طبیعی اگزما در نوزادان

چگونه اگزما در نوزادان را از بین ببریم

اگزما به طور کلی با علائمی مثل خشکی پوست، خارش، تغییر رنگ و التهاب در یک ناحیه مشاهده می‌شود. در عمل، 7 نوع مختلف از اگزما وجود دارد. در صورتی که مشکوک به ابتلای نوزاد خود به اگزما هستید، حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا با تشخیص درست نوع آن، بتوانید اگزما را به خوبی درمان کنید.

چگونه در نوزادان اگزما را درمان کنیم؟

مهمترین کاری که می‌نوانید برای درمان اگزمای کودکتان انجام دهید، توجه و رعایت کردن توصیه های پزشک است زیرا می‌تواند واقعا به بهبود اگزما کمک کند. همچنین انواع خاصی از دارو ها وجود دارند که می‌توانید با تهیه آن ها از داروخانه ( ترجیحا با نسخه پزشک) روند درمان اگزما خود را تسریع کنید.

روش های مفید درمان اگزما در کودکان:

·       روغن نارگیل: یک الی دو بار در روز روغن نارگیل را به ناحیه ای که دچار اگزما شده بزنید و ماساژ دهید تا جذب شود. روغن نارگیل نسبت به روغن بچه، سنگین تر و چرب تر بوده و به همین علت مناسب تر است.

·       روغن آفتابگردان: حتما قبل از استفاده روغن آفتاب گردان بر روی پوست نوزاد خود، با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است برای نوزادتان مناسب نباشد. اما به طور کلی این روغن دارای خواص ضد التهابی بوده و خارش یا التهاب پوست را تسکین می‌دهد. همچنین با خاصیت آبرسانی قوی ای که دارد، باعث حفظ یکپارچگی سد طبیعی پوست می‌شود.

·       مرطوب کننده: استفاده از مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن ناحیه دچار اگزما، یک راه سریع و آسان و همچنین غیر طبیعی است.

 روش های مفید درمان اگزما در کودکان

*در نظر داشته باشید ماساژ دادن ناحیه دچار اگزما ممکن است مفید باشد، اما باید مراقبت لازم را به عمل آورید تا ناحیه آسیب دیده تحریک نشود.

مقاله پیشنهادی : عرق سوز شدن نوزاد

نکته مهم دیگر در درمان اگزما

حمام کردن و مرطوب کردن پوست نوزاد با شیوه صحیح از راهکار های طبیعی و مهم برای درمان اگزما در کودک شما هستند. به این منظور نکات زیر را حتما رعایت کنید؛

1.    از آنجایی که آب داغ اگزما را تحریک می‌کند، در شستشوی نوزاد فقط از آب ولرم استفاده کنید. همچنین در این حالت کودک شما دچار ناراحتی ناشی از گرمای بیش از حد آب نمی‌شود.

2.    هنگام شستشو در نظر داشته باشید که از صابون های معطر یا دارای مواد خشن( که برای پاکسازی و تمیزی بیشتر در صابون ها به کار می‌روند) استفاده نکنید.

3.    از پاک کننده بدون عطر استفاده کنید تا التهاب پوست بیشتر نشود.

4.    پوست کودک را برای تمیزی، بیش از حد ماساژ ندهید.

5.    از روغن حمام استفاده نکنید.

6.    پوست ناحیه دچار اگزما را به صورت مستقیم شستشو ندهید.

مقاله پیشنهادی: راهکار هایی برای مراقبت از پوست کودکان در تابستان 

شیوه صحیح کرم زدن به پوست دچار اگزما، پس از حمام

از آن جایی که اگزما باعث ایجاد ترک های کوچک در پوست می‌شود، باعث می‌شود که پوست به سرعت رطوبت خود را از دست دهد و خشک شود. به همین دلیل پوستی که به اگزما دچار است، در شرایطی که رطوبت هوا و محیط کم است(مثل فصل زمستان که هوا خشک تر است یا مناطق و شهرهایی که هوای آنها خشک است و رطوبت ندارد)، به سرعت خشک شده و ترک می‌خورد. بنابراین لازم است کرم های پوستی مرطوب کننده را طی 3 دقیقه پس از خروج کودک از حمام، به پوست بدن کودک بمالید. پس از حمام کودک باید به آرامی پوست کودک را با حوله مخصوص کودکان(که نرم تر و لطیف تر است) خشک کنید و سپس از کرم ها یا دارو های پوستی تجویز شده توسط پزشک متخصص پوست، استفاده کنید.

چگونه اگزما را در کودکان کنترل کنیم؟

یکی از کار هایی که برای کنترل اگزمای کودک خود می‌توانید انجام دهید، پیدا کردن محرک هایی است که اگزما را در کودک شما تشدید می‌کنند. برای این کار لازم است هنگامی که اگزمای کودک شما تشدید شده است بررسی کنید که کودک شما در چه محیطی قرار گرفته و چه غذا یا داروهایی را مصرف کرده است. فشار، عرق و هوای خشک از جمله محرک های رایج برای اگزما هستند.

یکی از تاثیر گذارترین موارد در بروز اگزما، جنس لباسی است که نوزاد استفاده میکند به همین دلیل به شما والدین عزیز توصیه میکنیم که برای خرید لباس های نوزاد ارگانیک الا که 100 درصد طبیعی  بوده و از بروز هرگونه آلرژی و حساسیت جلوگیری میکند، به صفحه پوشاک در این وبسایت مراجعه کنید.

چگونه اگزما را در کودکان کنترل کنیم

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که علائم و همچنین محرک های اگزما به مرور زمان و با بزرگ تر شدن کودک شما، می‌توانند تغییر کنند. بنابراین لازم کودک شما مادامی که با اگزما درگیر است، برای کنترل اگزما تحت نظر متخصص پوست قرار بگیرد. همچنین برای کنترل اگزما در کودک خود، از نکاتی که گفتیم غافل نشوید.

انواع حساسیت های پوستی در کودکان، این بلاگ مهم را در انتها از دست ندهید.


 

مطلب های تصادفی